Mark I. - III.
Prvním tankem nasazeným v boji byl Mark I vyrobený v Británii. Poprvé se zúčastnil bojů u řeky Sommy 15. září 1916. Jednalo o se o pokusný tank, jehož cílem bylo překonat nepřátelské zákopy. Svůj úkol splnil skvěle a britská vláda se rozhodla, že bude pokračovat ve vývoji tohoto typu obrněného vozidla. Dalšími skoro autentiskými tanky byli Mark II a Mark III. Výraznější změny se objevily až u typu Mark IV.
Jako jeho výzbroj mu sloužila dvě námořní děla zvané barbety (sponsony) ráže 57mm a 2 až 4 těžké kulomety. Jeho pancíř dosahoval tloušťky 10mm, což bylo značně nedostačují vzhledem k tomu, že každá tvrdá wolframová kulka snadno prolétla jeho pancířem.
Zásadním problém byla jeho obsluha. Dva muži ovládali převodovku, tankisté se uvnitř dusili výfukovými plyny, hluk motoru překřičel jakýkoliv lidský hlas a uvnitř bylo nesnesitelné horko. A navíc byly první vyrobené kusy dost poruchové. Při pouhém přesunu k bojišti na Sommě dorazilo k cíli jen 31 tanků z původních 49.
A proč se jim vlastně přezdívalo nádrže na vodu? To se dočtete v dalším, již připravovaném článku!
posádka | 8 |
pancéřování | 6 - 10mm |
dojezd | 30km |
ráže (barbety) | 57mm |
rychlost | 6km/h |
váha | 28tun |