T-28
Prapočátky sovětského středního tanku T-28 se datují k roku 1931, kdy se v závodech Bolševik začaly vyrábět pvní prototypy tohoto modelu. Nejednalo se však o běžný jedno věžový model, ale o tří věžový! Do první věže umístil konstruktér Cejce 76,2mm dělo, a ve zbylých dvou namontoval 2 těžké kulomety ráže 7,62mm.
Model T-28 prošel mnoha úpravami a výraznými změnami. V průběhu let byly zlepšeny jízdní vlastnosti, protáhlo se dělo, pozměnila věž, do věže se zezadu namontoval kulomet. V roce 1933 se zahájila sériová výroba a ukončena byla až v roce 1940. Za celé období produkce T-28 se vyrobilo kolem 500 kusů. Roku 1937 upravili konstruktéři tank tak, aby byl schopen ponořit se do hloubky až 4 metrů. Nově upravená T-28čka nesla přízvisko PCh. Některé tanky byly postaveny jako mostní tanky a nesly označení IT-28.
T-28 byly snadnou kořistí pro nepřátelské německé letectvo, kvůli jejich nízké rychlosti a manévrovatelnosti. Vetšina kusů však byla zničena hned na počátku války. Zbylé kusy bojovaly v r. 1943 u Leningradu. Poslední 2 kusy jsou uchovány v muzeu v Moskvě a ve finské Parole.
posádka | 6 |
hmotnost | 28tun |
dělo | 76,2mm |
pancéřování | 20-30mm |
rychlost | 38km/h |
dojezd | 220km |